OL’s små marginaler

OL er skudt godt i gang. Under de Olympiske vinterlege mødes verdens bedste vintersportsudøvere i forskellige sportsgrene. Det høje niveau kan medføre at det er de små marginaler der bliver afgørende. Derfor er det rigtig vigtigt at optimere det man kan – både på og udenfor banen.

En rigtig vigtig faktor er, at batterierne er opladt. At man som udøver føler sig i balance og 100% klar til at præstere. Dog er der mange faktorer der kan dræne udøverne for energi under et stort mesterskab som fx OL. I dette indlæg får du et indblik i hvad der kan dræne udøvere og trænere for energi. Dertil får du nogle gode råd til hvordan du kan oplade dine batterier under et stort mesterskab.

 

Mulige stressfaktorer ved OL

Under OL eller andre mesterskaber (fx EM eller VM) kan et hold af udøvere opleve at være afsted i 3-4 uger. Under mesterskabet er udøverne hevet ud af deres daglige rutiner. De er væk fra deres nærmeste familie og venner, og lever samtidig under et konstant forventningspres – både fra dem selv og fra medierne. Højt forventningspres og afsavn til familie og venner kan kræve rigtig meget energi.

Andre faktorer der kan dræne udøvere for energi er den ensformige dagligdag. De bor på det samme hotel, spiser den samme mad, og skal dag efter dag svare på de samme spørgsmål. Den danske håndboldspiller René Toft oplevede, at det var en udfordring at spise af den samme buffet over en længere periode under EM i januar. Læs mere om interviewer her: http://sport.tv2.dk/handbold/2018-01-25-em-klippe-jubler-over-luftforandring-og-mindre-friture.

Dertil hører et ofte pakket dagsprogram (søvn, mad, træning, rejse, taktikmøder, pressemøde osv.), som kan gøre det svært at finde tid til at få opladt batterierne. Et tætpakket program kan derfor også være med til at dræne udøverne for energi.

 

Mulige konsekvenser

I takt med at mesterskabet nærmer sig sin afslutning, er der mere og mere på spil i de forskellige turneringer. En udøver oplever typisk et større pres op til en spændende finale end han/hun gør tidligere i turneringen. Hvis udøveren ikke prioriterer at oplade batterierne i denne periode, kan det resultere i at han/hun oplever at være drænet for energi.

Hvis en udøver oplever at gå i minus på energi (bruger mere end han/hun oplader), er der stor risiko for at det har en negativ indflydelse på spillerens trivsel og præstation. En spiller der er i energiunderskud kan fx have nemmere ved at blive irriteret og har sværere ved at komme videre efter fejl. Ligeledes kan en spiller der er i energimæssig ubalance bruge rigtig meget energi på at bekymre sig om den kommende kamp/konkurrence.

Paradoksalt nok kan en spiller i ubalance også have svært ved at finde tid til at lade batterierne op.

Der findes forskellige måder at lade vores batterier op. Nedenfor kan du læse om 3 punkter man bør være opmærksom på, når man er afsted til en turnering eller på træningslejr med holdet.

 

3 råd til dig, der ønsker at oplade dine batterier

  1. Vær bevidst om hvad der giver dig energi. Det kan fx være socialt samvær, samtale med dine nærmeste, gåtur, meditation eller kortspil med holdkammeraterne.
  2. Prioritér tid til genopladning. Selv om den kommende konkurrence fylder meget i hovedet, kan det være vigtigt at få tankerne væk engang imellem.
  3. Del dine genopladningsstrategier med dine holdkammerater. Når dine holdkammerater/trænere kender dine genopladningsstrategier, kan de have nemmere ved at forstå din adfærd imellem konkurrencerne.