Sådan undgår du at din nervøsitet ødelægger dine præstationer

Nervøsitet har rigtig meget magt. De fleste oplever at være nervøse af og til, dog er det de færreste der har det behageligt med det. Derudover får den mange til at præstere dårligere og får mange til at være skuffede over dem selv.

En del af de atleter som jeg arbejder med, lever et liv med nervøsitet som en nærmest daglig ingrediens. De oplever nervøsitet før holdet bliver udtaget til weekendens turnering/kamp. De oplever den før og under selve turneringen/kampen, og de oplever den i afgørende øjeblikke i turnering/kamp.

Udover i sportens verden, oplever mange atleter også nervøsitet i andre aspekter af deres liv. De oplever bl.a. nervøsitet før vigtige eksamener, før talen til deres mors 40 års fødselsdag og før deres første date.

 

Er disse atleter svage? Nej. Er nervøsitet naturligt? Ja.

På trods af, at nervøsitet er noget som de fleste har oplevet, er det som om, at nervøsitet er af det onde. Noget vi skal forsøge at komme af med.

Har du fx nogensinde hørt en forældre sige til sit barn, der har ytret sig om at være bekymret før en kamp eller en eksamen: ”Du skal ikke være nervøs. Det skal nok gå” ?

Det har jeg.

Selv om denne replik er sagt i bedste hensigt, er den måske ikke så nyttig som mange tror. Den er blot med til at ”bekræfte” barnet i, at der er noget ”galt”. Nervøsiteten forsvinder (som regel) ikke. ”Jamen jeg er stadig nervøs!”

Når vi mennesker gang på gang får at vide at vi ikke skal være nervøse, øger det chancen for at vi bliver mere nervøse. ”Fejler jeg noget?”. ”Jeg har jo fået at vide, at jeg ikke skal være nervøs”.

 

Hvad er nervøsitet?

Nervøsitet kan tit være ubehagelig. Den kan få dit hjerte til at banke lidt hurtigere, give dig svedige håndflader og den kan få din stemme til at dirre.

Nervøsiteten kan også påvirke dig således, at du mister lysten til at spise og øger behovet for at komme på toilet.

I sportens verden kan nervøsiteten også medføre at du begynder at tvivle på dig selv: ”Er jeg god nok?”, ”Kommer jeg til at præstere i dag?”, ”Hvad vil de andre synes?”.

Disse tanker og følelser kan føles så voldsomme og ubehagelige, at de river i dig, og tager magten over din adfærd. Det kan eksempelvis medføre at du undgår at være risikovillig på banen (fx være modig eller satse i afgørende situationer). At du undlader at holde en tale til din mors 40-års fødselsdag. Eller at du undlader at invitere den søde pige/dreng ud, for at undgå den ubehagelige følelse, der kan opstå pga bekymring for at blive afvist.

 

Sådan kan du lære at præstere på trods af stor nervøsitet

Denne ubehagelige og omklamrende nervøsitet er én af de ting, som rigtig mange atleter ønsker at komme af med. Den er både ubehagelig og ødelægger deres præstationer.

Mange bliver skuffede, når jeg fortæller dem, at jeg ikke kan hjælpe dem med at komme af med nervøsiteten. Den er jo helt naturlig. Til gengæld får de håbet tilbage, når jeg fortæller dem, at jeg kan hjælpe dem med at forbedre forholdet til deres nervøsitet, og derved opnå bedre præstationer.

Det er selvsagt en dejlig følelse, når vi kan præstere uden tvivl og bekymringer, og når vi er fyldt med selvtillid. Men det sker sjældent.

 

Derfor arbejder jeg sammen med atleter og trænere med det formål, at lære at præstere på trods af nervøsitet, tvivl og bekymringer. Dette arbejde er meget kort beskrevet i 3 punkter:

  1. Udvikling af en stærk selvbevidsthed om hvilke tanker og følelser der dukker op i ”afgørende” situationer og kortlægning af disse.
  2. Viden omkring og accept af, at nervøsitet, tvivl og bekymringer er en helt naturlig del af at være menneske. Især når vi skal præstere i en kontekst der betyder noget for os.
  3. En klar strategi for hvordan du gerne ønsker at være som atlet/menneske. Derefter mod til at handle herefter – selv når den mest ubehagelige nervøsitet river i dig og forsøger at styre din adfærd.

 

Det store spørgsmål er: Bliver du styret af dine følelser eller formår du at handle efter din egen game-plan – selv i pressede situationer?