Mange atleter lytter til musik før de skal præstere. Men virker det?

For mange atleter er det vigtigt at føle sige klar og veloplagt inden de skal præstere. Dog kan bl.a. forventningspres og bekymringer fylde meget inden vigtige præstationer. Hvis man ikke bevidst arbejder med at håndtere et evt. forventningspres eller bekymringer inden præstationen, kan det have negativ indflydelse på selve præstationen. I denne fase kan musik spille en vigtig rolle.

 

Effekten af musik

Musik kan fremkalde bestemte følelser hos mange af os. Den kan bl.a. få os til at føle os afslappet eller få os til at føle os “tændt”. Ligeledes kan den fungere som baggrundslyd. Når vi bevidst lytter til denne baggrundslyd kan det være med til at reducere den tankestrøm, der ellers kan foregå, når vi står foran en vigtig opgave. Derfor kan musik være med til at flytte fokus fra en forstyrrende tankestrøm. Den kan også være med til at påvirke vores spændingsniveau inden en vigtig præstation.

Et studie fra 2017 viser, at svømmere der bevidst brugte musik før konkurrence præsterede bedre, end når de ikke lyttede til den inden konkurrence.

 

Musik og andre strategier

Selvom brug af musik inden kamp/konkurrence kan have positiv indflydelse på nogle atleters præstationer, er det ikke nødvendigvis alle der har brug for denne strategi. Nolge atleter får energi ved at være socialt aktive, bl.a. med klubkammerater eller med familien. Andre foretrækker “at tage tingene som de kommer”.
Uanset hvilken strategi man vælger, kan det have afgørende betydning at være bevidst om hvad man selv kan gøre, for at fremkalde en følelse af at være veloplagt og klar inden man skal præstere.

 

3 råd til dig der ønsker at bruge musik i dine forberedelser før du skal præstere

  1. Tilpas musikgenre til et ønsket udbytte: Vær bevidst omkring hvad du ønsker at få ud af at lytte til musik. Ønsker du at blive mere afslappet? Ønsker du at øge dit spændingsniveau? Eller ønsker du at bruge den som baggrundslyd, for at undgå at blive forstyrret af tankestrøm eller andre mennesker?
  2. Udvælg sange med et relevant budskab: Udover at gøre brug af musikkens tempo, kan du også udvælge musiktekster med et ønsket budskab, der kan påvirke din følelser op til en vigtig præstation.
  3. Lav en personlig playliste: Når du har valgt den rigtige genre og fundet sange med nogle meningsfulde budskaber, kan du med fordel lave en playliste. Lyt til denne playliste op til kamp/konkurrence. Efterfølgende kan det være godt at evaluere og tilpasse din playliste, så den bliver endnu mere effektiv for dig.