Ledelse i sport

Der findes mange succesfulde trænere i sport. Trænere, der formår at udvikle atleter, således at de dag efter dag bliver bedre og bedre. Ligeledes formår mange trænere at få deres atleter eller hold af atleter til at præstere på et rigtig højt niveau. Samtidig findes der også trænere der er mindre succesfulde. Hvad skal en træner kunne mestre for at opleve succes?

 

Formål, som trænere skal forsøge at imødekomme

Trænere står overfor et hav af udfordringer hver dag. Der findes forskellige niveauer af sport (fx amatører og elitesport). Trænere der har med elitesport at gøre, har som formål at:

  • På ungdomsniveau: I samarbejde med atleter at udvikle færdigheder, der kræves for at blive så dygtig som muligt, og derved øge chancen for en seniorkarriere i elitesport.
  • Formål på seniorniveau: I samarbejde med atleter/hold af atleter at præstere så godt som muligt i jagten på topplaceringer og medaljer.

Derudover har seniortrænere det ansvar, at sikre en smidig overgang fra ungdom til senior.

 

Kvaliteter, som trænere kan/skal være gode til

For at opleve succes som træner, er det vigtigt at beherske en bred vifte af kompetencer. Bl.a. har trænere den primære opgave at hjælpe atleter med at udvikle tekniske og taktiske færdigheder i sporten. I den forbindelse er trænere nødt til at bruge tid på at tilegne sig den nyeste viden og holde sig skarpe på de nyeste trends i sporten.

Ligeledes skal trænere kunne håndtere det pres, som kan opstå fra medier, fans, atleter og andre i og omkring klubben.

Derudover har mange trænere en stab tilknyttet. Det kan bl.a. være assistenttrænere, fysiske trænere, mentaltrænere, fysioterapeuter, læger osv. Derfor har trænere også en afgørende opgave i form af at få alle brikkerne omkring atleten til at præstere, og dermed hjælpe atleten til at udvikle sig og præstere bedst muligt.

 

Vigtigheden af god ledelse

Trænerens adfærd har stor indflydelse på det mandskab, som træneren skal forsøge at få til at lykkes.

Det er selvfølgelig vigtigt at hjælpe atleten med at udvikle tekniske og taktiske færdigheder. Derudover kan træneren med bevidst adfærd øge atletens motivation, engagement, selvtillid og glæde ved sporten. Det kan træneren gøre ved at udfordre atleten med abmitiøse målsætninger, rose atleten når denne lykkes, samt støtte og opmuntre atleten når denne mislykkes i jagten på at præstere og udvikle sig.

Alt dette lyder måske nemt, men det er det nødvendigvis ikke. Træneres adfærd er ikke et spørgsmål om “enten eller”. Nogle trænere kan til tider være helt passive og ikke stille krav til atleten. Denne adfærd kan give atleten en følelse af manglende interesse og opbakning. Andre trænere kan til tider råbe og svine atleten til. Sådan en adfærd kan virke angribende og ødelæggende for atleten. Derfor skal trænere altid overveje hvad de siger og hvad de gør. Hvis trænere kan formå at motivere atleten og få denne til at føle sig dygtig og værdsat, kan trænere i højere grad få atleten til at yde sit bedste og præstere på et højere niveau.

 

3 råd til god ledelse

  1. Bliv bevidst omkring hvordan du ønsker at fremstå som træner. Hvordan skal din adfærd være, hvis du fx ønsker at øge atletens følelse af at være kompetent? Eller stabens følelse af ejerskab til projektet?
  2. Bliv god til at kommunikere med dine atleter. Er du med til at skabe engagement og respekt eller er du i risiko for at skræmme dine atleter, og dermed give dem en følelse af at være værdiløse?
  3. Brug ressourcer på at styrke sammenholdet blandt atleter og blandt staben omkring atleten/atleterne. Fx kan teambuilding være med til at styrke sammenholdet i truppen. Tryk her for at læse mere om teambuilding.