Er det vigtigt at tage ansvar for sin egen udvikling i sport?

Fra børn er helt små og begynder at gå til sport, er det træneren der planlægger og afvikler træningen, hvilket er fantastisk! Børnene skal blot møde op, og følge trænerens instrukser. Denne form for træning bringer smil frem hos tusindvis af børn. Stor respekt og kæmpe ros til alle trænere for det.

Men når de samme børn bliver ældre, har de vænnet sig til denne procedure: Træneren sætter træningen op. Det eneste man som udøver skal gøre, er at møde op og træne det som træneren har planlagt. Hvis målet med sporten ”kun” er leg og sjov, så er det en rigtig fin procedure. Hvis målet derimod også er at udvikle sig så meget som muligt og muligvis nå eliteniveau, så er dette en ”hovedet under armen” tilgang!

Sat lidt på spidsen: Mange udøvere møder op og følger træneren blindt. Det er som om at disse udøvere tænker: ”Min udvikling er trænerens ansvar”. Dog viser forskning i sportspsykologi, at de udøvere der når længst i deres sport er målrettede og tager fuldt ansvar for deres egen udvikling. Samtidig er en øget ansvarsfølelse med til at skærpe fokus under træningen. Det er som om at disse udøvere tænker: ”I dag vil jeg lave de øvelser, som træneren har planlagt, men jeg vil OGSÅ træne mine egne udviklingspunkter” (fx kommunikation eller lederskab).

I mit arbejde sammen med udøvere fra sportens verden oplever jeg den samme tendens. De udøvere der selv tager ansvar for at udvikle sig, er dem der udvikler sig mest!

 

Derfor har jeg 3 råd til de udøvere, der virkelig ønsker udvikling i deres sport:

1.     Bevidsthed: Bliv bevidst omkring hvad du gerne vil være god til og hvilke kvaliteter du skal udvikle, hvis du skal have chance for at nå eliteniveau.

2.     Planlægning: Læg en plan for hvad du skal gøre for at udvikle disse kvaliteter, og hvem der kan hjælpe dig for at gøre din udvikling så god som mulig.

3.     Fokus: Udover trænerens planlagte træning, så sørg for at holde fokus på dine egne udviklingspunkter. Vær bevidst omkring at træne de udvalgte kvaliteter enten før, under eller efter den planlagte træning.